Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«Ճանապարհի գիրք. այն ճանապարհի, որը պետք է անցնեն մեր ժողովուրդն ու մեր պետականությունը»

«Ճանապարհի գիրք. այն ճանապարհի, որը պետք է  անցնեն մեր ժողովուրդն ու մեր պետականությունը»
20.06.2014 | 11:31

«Իրատես de facto»-ի հյուրը գրականագետ, «Անտարես» հրատարակչատան գլխավոր խմբագիր ԱՐՔՄԵՆԻԿ ՆԻԿՈՂՈՍՅԱՆՆ է: Նրա հետ զրույցն անդրադարձ է Լևոն Խեչոյանի «Մհերի դռան գիրքը» վեպին, որը լույս է ընծայել «Անտարեսը»` գրողի մահից շաբաթներ անց, բայց և հասցրել մահվան մահճում հեղինակին հրամցնել գրքի առաջին օրինակները:

«ԽԵՉՈՅԱՆԻ ԳՐԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ԲԱԶՄԱԹԻՎ, ԱՐՏԱՔՈՒՍՏ ՏԱՐԲԵՐ ՏԵՔՍՏԵՐՈՎ ՄԻԱՍՆԱԿԱՆ ԲՆԱԳԻՐ ՍՏԱՆԱԼՈՒՆ ՄԻՏՎԱԾ ԳՐՈՂԱԿԱՆ ԱՐԱՐՔ ԷՐ»


-Արքմենիկ, ընթերցելով «Մհերի դռան գիրքը», այն զգացողությունն ունեցա, որ Լևոնը վերագտել-վերադարձել է «Խնկի ծառեր», «Արշակ արքա, Դրաստամատ ներքինի» գրքերի հունը, որից հեռացել էր, տրվել ստեղծագործական այլ մի երակի «Սև գիրք, ծանր բզեզ», «Հունիսի հինգը և վեցը» գրքերում: Իբրև վեպի մասնագետ ընթերցող` տեսնո՞ւմ եք նման զգացողության իրեղեն հիմքերը, թե՞ դա ընդամենը պետք է որակել իբրև գրական փաստի սուբյեկտիվ ընկալում իմ կողմից:
-Իմ կարծիքով` Լևոն Խեչոյանն ի սկզբանե իր ստեղծագործական հունը գտած ու այն հետևողականորեն շարունակող արձակագիր էր: ՈՒստի նրա պարագայում հեռանալ-օտարվելու և վերադառնալ-վերագտնելու խնդիր չկա: Նույն «Սև գիրք, ծանր բզեզ» վեպը իր ներսյուժետային զարգացումների, գաղափարական ընդհանրացումների մի շերտով «Խնկի ծառերի» ու «Արշակ արքա...»-ի օրգանական շարունակությունն է, նույնը պետք է ասել «Հունիսի հինգը և վեցը» ժողովածուի պատմվածքների մասին: Ընդհանրապես, Խեչոյանի գրականությունը բազմաթիվ, արտաքուստ տարբեր տեքստերով միասնական բնագիր ստանալուն միտված գրողական արարք էր, և պատահական չէ, որ նրա մի շարք պատմվածքներ հետագայում ներհյուսվում էին վեպերին կամ վեպերից արտածվում էին նոր պատմվածքներ: «Մհերի դռան գիրքը» միասնական բնագիր ստանալու այդ օրինաչափության մեջ է, իհարկե, մի փոքր այլ լուծումներով:
-«Մհերի դռան գրքում» կան հատվածներ, որոնք ուղղակի ասոցացվում են Փելեշյանի «Մենք» ֆիլմում գեղարվեստորեն վավերագրված լեռների, հողի շնչառության, Չարենցի «Նավզիկեի» նայադների երգի հետ: Արդյո՞ք արվեստի մեծ գործերն անորսալի կամ գուցե՝ ոչ անորսալի կենսաթելերով սնվում են միևնույն ակունքից, միևնույն հումքից են սերում:
-Իհարկե, սնվում են: Եվ Խեչոյանի այդ վեպը ոչ միայն դրա հավաստումն է ինքնին, այլև, եթե կարելի է այդպես ասել, դրա տեսաբանումը: Ըստ էության, վեպում Փոքր Մհերի որոնումը հենց այդ ակունքի որոնումն է, միևնույն ժամանակ` այդ ակունքը մատնացույց անելու ճիգը` մեր դժվար ժամանակներում հայ գրականության ու մշակույթի ինքնությունը պահելու և դրա միջոցով մեր ազգային ինքնությունը պահելու համար:

«ՈՐ ՃԱՆԱՊԱՐՀԻ ԳԻՐՔ Է ՍՏԵՂԾՈՒՄ, ԽԵՉՈՅԱՆԸ ՎԱՂՈՒՑ ԳԻՏԵՐ, ԵՎ ՎԵՊԻ ՎՐԱ ՏԱՐԻՆԵՐԻ ԴԺՎԱՐ ԱՇԽԱՏԱՆՔԸ ԴՐԱ ՄԱՍԻՆ Է ՎԿԱՅՈՒՄ»


-Լևոնի մոտալուտ մահվան հանգամանքը որքանո՞վ է պայմանավորել վեպի այնպիսին լինելը, ինչպիսին է: Չե՞ք կարծում, որ «Դասախոսի ներկար օրագիրը» գուցե թե վեպում չհայտնվեր, եթե երկրային կյանքի համար մնացած ժամանակը թույլ տար այն ընթերցողին ներկայացնել առանձին ստեղծագործությամբ:
-Անկախ ամեն ինչից, «Մհերի դռան գիրքը» բարձրարժեք գրական երկ է, ճանապարհի գիրք: Իսկ որ ճանապարհի գիրք է ստեղծում, Խեչոյանը վաղուց գիտեր, և վեպի վրա տարիների դժվար աշխատանքը դրա մասին է վկայում: Չեմ կարծում, որ մոտալուտ մահվան զգացողությունը ինչ-որ բան փոխել է վեպում, բայց Խեչոյանին այդ հանգամանքը մղել է գրողական սխրանքի` անպայման ավարտին հասցնել ճանապարհի այս գիրքը: Ես վեպն այդ տեսքով կարդացել եմ նրա մահից մոտ երեք ամիս առաջ, դեռ անտիպ, բնականաբար: Խեչոյանը բարձր տրամադրություն ուներ, որովհետև իր ուզած ձևով ավարտին էր հասցրել վեպը: Իսկ «Դասախոսի ներկար օրագիրը» նրա ոճամտածողությանը բնորոշ տարր է վեպում: Առանց դրա երևի անհնար էլ կլինի վեպը պատկերացնել, որովհետև, ի վերջո, Խեչոյանի նպատակը սոսկ էպոսը, թեկուզ յուրովի, վերապատմելը չէր: Մյուս կողմից` այդ «Օրագրով» Խեչոյանը շարունակում է իր նախորդ վեպերի սկզբունքը: Եթե ուշադիր լինեք, կտեսնեք, որ այդ օրագիրը հիմնականում Խեչոյանի «Լրագրողը» պատմվածքն է, որ ներհյուսվել է վեպին:
-Լևոնի հոգեհանգստյան կարգի ժամանակ Հակոբ Մովսեսն ասաց, որ Լևոնը երբեք չդարձավ էստրադային գրող, չստեղծեց էստրադային գրականություն: Կարծում եք՝ սա Լևոնի գիտակցական մղո՞ւմն էր՝ հրաժարվելով ժամանցային, թեթև գրականությունից՝ ապահովել իր տեղը գրականության հավերժական ընթացքում, թե՞ գրելիս, ստեղծագործելիս նման մտքերը չեն զբաղեցնում հեղինակին, և նա ընդամենը ենթարկվում է վերևից եկած հրամանին:
-Լևոն Խեչոյանը քաղաքացի էր` այդ հասկացության ամենաբարձր իմաստով: ՈՒ նաև մեծ հայրենասեր` բառի չհնացող ու իրական իմաստով: Եվ նրա գրականությունը քաղաքացու ու հայրենասերի ստեղծած գրականություն է: Իսկ վերևը նրան տվել էր ամենակարևորը` գրողական բացառիկ տաղանդ` իր ասելիքը, մտահոգությունն ու մտածմունքը գրականությամբ տեղ հասցնելու համար:

«ՄՀԵՐԻ ԴՌԱՆ ԳԻՐՔԸ» ԱՎԵԼԻ ՇԱՏ ՎՃՌԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԵՑՈՂԻ ՄՏԱԾՈՂՈՒԹՅՈՒՆՆ Է, ՈՐՏԵՂ ՄՇԱԿՈՒԹԱՅԻՆ ԲԱՐՁՐԳԻՏԱԿՑՈՒԹՅԱՆԸ ՉԱՓԱԶԱՆՑ ԿԱՐԵՎՈՐ ԴԵՐ Է ՎԵՐԱՊԱՀՎԱԾ»


-Լևոնը միշտ ինքնավստահ, իր արածի հանդեպ աներկբա հավատ ունեցող մարդ էր՝ թե՛ գրականության մեջ, թե՛ դրանից դուրս: ՈՒրեմն ինչպե՞ս հասկանալ այս տողերը. «Արդեն ամեն ինչից երևում էր՝ «Մհերի դռան գիրքը» գրելու իմ խելահեղ մտադրությունը չէր իրականանալու: …հինգ-վեց տարվա ընթացքում ազգային վեպը նորից գրելու փորձն ընդամենը ինքնասիրահարված միջակ գրողի նարցիսական ձգտում էր՝ լումա բերել համամարդկային ընդհանուր գործին»:
-Դա ստեղծագործական ներքին տվայտանքների արդյունք է: Գրողական կասկած, որն ուղեկից է բոլոր տաղանդավոր գրողներին մեծ գործերի վրա աշխատելիս: Իսկ որ Խեչոյանն իրոք աներկբա հավատ ուներ` «Մհերի դռան գիրքը» մեր ձեռքին ունենալու փաստը դրա լրացուցիչ վկայությունն է:
-Գարեգին Նժդեհը իր «Բանտային գրառումներում» ներառված «Հայը» խոհագրության մեջ այսպիսի միտք է արտահայտել. «Մհերը` հայկական էպոսի հերոսը, իմա` հայ ժողովուրդը, մերժում է գոյություն ունեցող աշխարհակարգը` լավագույնի պահանջ զգալով»: Ըստ Նժդեհի` հայը «շատ վաղ հայացրեց քրիստոնեությունը: Հայկականությունն է հայու ճշմարիտ կրոնը»: «Մհերի դռան գիրքը» կառուցված է այսպիսի մտածողության վրա: Կարելի՞ է ասել, որ սա ազգի ճակատագիրը ոչ միայն գրչով, այլև զենքով վճռողների մտածողություն է:
-«Մհերի դռան գիրքը» ավելի շատ վճռականություն ունեցողի մտածողությունն է, որտեղ մշակութային բարձր գիտակցությանը չափազանց կարևոր դեր է վերապահված: Եթե ժողովուրդը մշակութային բարձր գիտակցություն չունի, ապա ի՞նչ պետք է անի զենքով: Այն պետք է զենքը ճիշտ օգտագործելու համար: Խեչոյանի վեպը մեզ ճանաչելու հորդոր է, մեր պատմությունը, մեր տեսակը, Աստծուց ընտրված լինելու մեր բացառիկությունը ճանաչելու հորդոր է:
-Երազի, ավանդույթի, հեքիաթի ու ազգային վեպի պատկերների մղձավանջային հերթագայությունների մեջ Լևոնի հերոսն ինքն իրեն սկսում է իրականությունից դուրս ընկալել, մտածել, թե. «…արծաթափայլ գետերի ու լճի, ներքևում փռված մի քանի գյուղերի հետ Մհերն էր ինձ իր երազում տեսնում»: Հայ ազգը հակված է երազի ու իրականության տիրույթները չտարորոշելո՞ւ, իրական Ագռավաքարը առասպելի վերածելու վարքի՞ն, թե՞ սա սոսկ գեղարվեստական գրականությունն ավելի գրավիչ դարձնելու գրողական հնարանք է, գրելաոճ:
-Մի կողմից` դա Խեչոյանի ոճամտածողությանը բնորոշ հատկանիշ է, մյուս կողմից` վկայությունն այն բանի, թե որքան խոր էր նա ընկալել ու ներկայացրել միֆն ու առասպելական մտածողությունը, առասպելական ժամանակը: Առասպելական ժամանակում, կամ այսպես ասած, նախաժամանակում չկա երազ, չկա հեքիաթ, փոխաբերություն չկա: Այն, ինչ մեզ այդպիսին է թվում, առասպելական ժամանակում տեսած իրականությունն է: Խեչոյանը, ահա, այդ իրականության մասին է պատմում, իրականություն, ուր պայմանականություններ չկան, ենթատեքստեր չկան, բաց գիրք է, կարդա՛: Խեչոյանի վեպն էլ այդ սկզբունքով կարդալն է ամենակարևորը, որպեսզի ընկալենք այն, ինչ ուզեցել է նա ասել:
-Այսօր արդեն ժամանա՞կն է հստակ կանխորոշելու, թե ինչ տեղ է վերապահված «Մհերի դռան գիրքը» վեպին հայ գրականության համաժամանակյա հոլովույթում:
-Անկասկած, կարևոր տեղ, բայց հստակության առումով` չէ: Ես ցավում եմ, որ Խեչոյանը այժմ մեզ հետ չէ, ցավում եմ նաև այն բանի համար, որ նրա մահը որոշակի այլ վերաբերմունք է պայմանավորում «Մհերի դռան գիրքը» վեպի հանդեպ: Այնինչ, այդ գիրքը պետք է սթափ կարդալ, սթափ ու գիտակից արժևորել, առանց որևէ դրդառիթի, նույն համառությամբ, համբերատարությամբ ու տքնանքով, ինչպես Խեչոյանն է վեպը գրել: Ինչպես վերևում ասացի, դա ճանապարհի գիրք է, այն ճանապարհի, որը պետք է անցնեն մեր ժողովուրդն ու մեր պետականությունը: Այդ պատասխանատվությամբ է գրված «Մհերի դռան գիրքը», և այդ պատասխանատվությամբ պետք է անդրադառնալ ու գնահատել այն: Իսկ հենց հիմա վերջնական արժևորումը անպատասխանատու քայլ կարող է լինել:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2940

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ